|
Микола Гриценко ЗОЛОТЕ ДНО Осінньої пори року 1932-го з раннього-рання, як і будь-якої осені, виходили селяни в поле збирати урожай. ...І зібрали люди все до колоска. І звезли до комор. І обмолотили. І запаслись на зиму, хто як старався, і в кого скільки сил було та потреби. І пішов сніг. І десь далеко серед зими відбив годинник на Спаській вежі в Москві гучним дзвоном дванадцять разів, сповістив про народження року 1933-го. Тільки не долітав тон дзвін до хуторів, розривався на шмаття холодними вітрами, заплутувався в завірюсі. Люди спали стомлено і тихо. Дзвін вони почують завтра позавтра... Тільки той дзвін уже буде по багатьох з них... * * * ...Ой загуду-загуду, Я в хуторі не буду. Та, що во хуторі вороги Кругом хату облягли. /З нар. пісні/ «Вибирали «канальщиків» в основному з бідняків. Душ по п’ять. Зразу ходили вони в Тимченках по багатих хазяїнах. Потому - до середняків добрались. Забирали все підряд. А особливо у тих, хто не хотів у колгосп вступать. З такою ключкою ходили і ширяли нею скрізь. І чавуни з печі витягували та їжу виливали надвір. Нічогісінько не оставляли. Дядько мій, Іван Тихонович Берко, не вступав у колгосп. То його, бідного, так обібрали! Хоча б полову яку оставили. Жінка його в піст померла. Дядько Іван до літа дотяг і також помер. А потім і три сини: Митрофан, Микола, Михайло - слідком заними... Микола і Михайло пошти в один день померли. А ями нікому копать, бо всі безсилі. Під хатою була стара ямка, що в ній буряки і картоплю на зиму закопували, то в ту ямку обох і впустили, і засипали вже, як могли. А найменшеньку з дядькової сім’ї, пухленьку Марусю, тато мій вже забраліи до себе. Хоч і самі пухлі ходили, а її взяли. Ох, ті «канальщики»! Як же вони допікали! Походять от поназбирують у людей, а тоді щось там у сільраду одвезуть, часто самі все і з’їдали. На Берках у них хата була така, де збирались. Весною 33-го, видно, хтось із тутешніх мужиків стрельнув із ружжя через вікно в ту хату. Самого главного їхнього вбив. /Він чужак, не нашинський був/. То всі ті ос- тальні «канальщики» так мстили за того бандюгу, що чуть півсела не перебили –порішили. А наші у тій кумпанії тоже були: активісти, комсомольці. Йшли в банду, бо знали, що там з голоду не вмруть. А пізніше, коли в 41-му війна почалась, то, кажуть, на фронті у спину тих активістів пошти всіх і постріляли. Свої люди постріляли...» * * * ...Хтось у лісі блукає,- Дочка неньки шукає. Ськала, ськала, не знайшла, Заплакала та й пішла. Найшла в полі купину – Матінчину могилу. /З нар. пісні/. «Вибрали «канальщики» все у нас. І хату розтягли. І пішла я старцювати на кацапщину. Двох діточок оставила батьку-матері, а сама пішла. На кацапщині голоду не було. І булки вони пекли гарні та високі. Люди там не злі. Без шматка хліба не відпускали з хати. Отак походжу я, походжу, поки сухарів тих назбираю і додому на хутір Озеро добиваюсь. Та хіба ж того стане? Розділили на багацько ротів, поїли, і все. Мати моя, Горпина Наумівна Шаповал, все од себе одбирали дітям, та внукам... До весни якось добули. Мати ще й на роботу щодня дибуляли. Сіяли якось під Хоролом жінки рижій. Зернятка маненькі такі, гіркущі. А мати моя і просять їх: - Дайте, жіночки, мені того насіння попоїсти. А вони їй: - Бабо, не можна, бо після нього вмрете. - Дайте, - кажуть мати, - щоб я вмерла і не мучилась. - Дали... Так в полі того дня і померли. Старші мої сестри Явдоха та Уляна насилу знайшли матір в бур’яні. Самі ж тільки ноги пересували, пухлі ходили. Додому тягти несила була. Вигребли вони сяку-таку ямку і загорнули матір, в чім була. Бо тоді сільрада строго судила,щоб вороняччя не розтягувало кістки. Ой строго!... А батько наш через кілька днів у чужих людей під піччю померли.» ...Чорна хмара насуває, Брат з сестрою розмовляє: - Ой ти, сестро перепілко, - Скажи правду - дітей скільки? - Раз - четверо, раз - п'ятеро, А всіх буде дев'ятеро. /З нар. пісні/. "...Батьки мої Іван Максимович і Мокрина Іванівна Мартиненки жили на хуторі Берки. Дев'ятеро діток в сім'ї було. Живих троє осталось. Я ж близнятком був... народився разом із сестрою Марійкою. Нема Марійки. Батька нашого ще перед голодовкою загнали в другу область в радгоспі одроблять. Бо вважався неблагонадійним. Дуже вже він до хазяйства був охочий, найлуччу хату в селі вистроїв. А мати не в силі була прогодувать. Найменшого брата мого Миколу... Було це літом 33-го. Вже кой-хто із людей обсіявся і ждав урожаю. У сусіда нашого пшениця на городі росла, почала колоски викидать. От Микола, брат мій менший, пухлий з голоду - переповз через обніжок і вирвав три колосочки. Сусід побачив, прибіг на город. Підняв хлопця за руки, за ноги і з розгону вдарив ним об землю. Так з колосочком в руках Коля і захолов." * * * ...Вийди, таточку, На порадочку. Розкажу тобі Я всю правдочку. "В Кинашеві сім'я Сичів була найбіднішою. Та все ж ніхто з них у "канальщики" не пішов. Думали - виживуть якось. Десь недалеко перед 33-м тільки ж поженились Максим і Полька Сичі, ще й діток, слава Богу, не нажили. Так от Полька вмерла весною 33-го. І Максим бук уже такий... на підході. Видно, одне з одним останнім бур'яном ділились. Захолола Полька. Зійшлися, хто іще міг ходить, вигребли сяку-таку яму, затягли туди Польку. Вже й присипати думали. А котрийсь із мужиків і каже: . -Що ж, на Максима яму копать уже сил не стане. Тягніть, мабуть, сюди і Максима... Все одно не сьогодні-завтра... Максим ще й, кажуть, просився: - Куди ви мене, дядьку, тягнете? - До Польки, - кажуть. - До Польки... - ...Так і закопали їх, мов пару голуб'ят." * * * ...Ой добре, браття, Чужих дітей бить. -Ані лається. Ні змагається, Вишитим рукавцем Утирається. /З нар. пісні/ Гмирі жили на Маслаках бідненько. Сімейство чимале: хазяїн - Гмиря Юхим Власович, жінка його, сестра і четверо дітей. Мерли один за одним, їх у клуню стягували, стягували, аж доки останній із сім'ї не вмер. Бо сили не було яму копать для кожного. Хто перші померли, вже почали розкладаться... А як семеро їх у клуні стало, тоді сільрада дала команду - копать одну велику яму на всіх. Отак всіх гуртом і поховали. А недалеко од них жили Гриценки: Пилип Іванович, жінка, двоє діток. Зразу в голодовку мов і перебивались непогано, їх рятувала худюща корівчина, з якої вони виціджували якусь там кружку молока. А перед весною корову їхню вкрали. Більше на хазяйстві нічого не було, все "канальщики" вимели. Їли вони кору з дерев, бур'янець. Першим помер Пилип Іванович. Він ще справно і в бригаду ходив. Та одного дня його, мертвого, на підводі додому привезли з тої бригади. Днів через два жінка його вмерла, за нею дитина. А другу... сусіди з'їли. Хоч потім і самі померли. Мабуть, від гріха великого померли..." ...Ой, орьол, ти орьол, Ти, товаришу мой. Ти літаєш високо. Ти буваєш далеко. Ой чи був же ти, орьол, На Вкраїнушкє родной?.. /З нар. пісні/ «Нашу хату, що стояла на Маслаках, ще в 32-му активісти розібрали на дрова, а сімейство вигнали надвір. Мати наша в колгосп не хотіли вступати, ось вони й зробили... Пішли ми з хати в хату по чужих людях кочувать. Батька у нас не було - ще в 1914 він з війни не повернувся. А сімейство: дід Омелян Костянтинович, мама наші, Мотрона Олександрівна Криворотенко, і дітей четверо. Бог, видно, на нас зглянувся, що з голоду не померли. Врятували два мішечки сухих грушок, які заховані були, та роздовбана ямка із гнилою картошкою. Ходив я у Білорусію милостині просить. Ночував, де прийдеться. Я ж іще пацаном був. Багато забулось, багато слізьми вийшло... Одне в пам’яті стоїть кріпко: якось в селі білоруському дальньому-дальньому, в болотах, куди, видно, наші люди не доходили, - один дядько довго дивувався, що я прийшов просить милостиню з України. І все не вірив. - Ну, як же це так може буть, - казав він, - у вас на таких землях солодких та багатих і... голод? Та у вас же... /він ніяк не міг підшукать підходящі слова /. Та у вас же, у вас -ЗОЛОТЕ ДНО...» Золоте дно. Україна. Скільки ж людей лежить на тому золотому дні? І, може, воно золоте лиш тому, що золоті люди наші встелили його? І земля родить на крові, на кістках народу нашого великого, працелюбного, покірного, доброго. Воістину - золоте дно. ...Проходив 33-й рік. Проходив і входив у землю плачем. Восени ті, хто вижив, зібрали сякий-такий урожай. Люди розправляли крила, піднімали голови. І прийшла зима року 34-го. І випав сніг. Високий і багатий, І люди вірили в народні прикмети про майбутній гарний уро- жай. І вперше посміхались. І почали ходити один до одного в гості. І хоч бідно, але вже було що поставити гостям на стіл. Наступало Різдво. І вперше під вікнами убогих хутірських хат почулась щедрівочка: Молода Галечка По городу ходила. Святий вечір. По городу ходила, Бога просила. Святий вечір. Та й уроди, Боже. В цей сад виноград. Святий вечір. Золоті яблучка То для батечка. Святий вечір. Червоні ягідки То для матінки. Святий вечір. ВІД АВТОРА: Спогадами про нелегкі пережиті дні ділились: Берко Анастасія Андріївна /с. Тимченки/ Гриценко Палагея Іванівна /х. Озеро/ Мартиненко Іван Іванович /х. Берки/ Криворотенко Сергій Сергійович /х. Маслаки/ За останні 20 років на території Козелянської сільської Ради кількість хуторів зменшилась вдвічі. Лишилось чотири села. Серед знищених хуторів: Озеро, Маслаки, Черці, Гаврики... Розрівняв бульдозер і приплюснуті могилки голодомору. Десь серед великого поля розгорнута могила і померлого від голоду мого діда - Гриценка Павла Івановича, що жив на хуторі Озеро. Немає і хутора Кинашеве, де народились моя мати - Гриценко Олександра Михайлівна. Ці рядки пісень, приведених мною вище, наспівала вона мені зимовими вечорами. Це - пісні нашого краю, співані-переспівані століттями. Це - пісні нашого Золотого дна, живучі і нев’янучі, і вічні, як сама земля, як життя на землі... |
|
Закрити |