Форум Козельної

Теми для публікацій та розмов


Сторінки історії
23 квітня 2019 Григорій Поперека

Наша школа
20 березня 2010 Олександр Мартиненко

Питання-відповіді Інтерв'ю Всі записи

1

Поперека Григорій, користувач 1ua
Григорій Поперека
Тема: Сторінки історії
Микола Гриценко

ЗОЛОТЕ ДНО

 Осінньої пори року 1932-го з раннього-рання, як і будь-якої осені, виходили селяни в поле збирати урожай. 
...І зібрали люди все до колоска. І звезли до комор. І обмолотили. І запаслись на зиму, хто як старався, і в кого скільки сил було та потреби. І пішов сніг. І десь далеко серед зими відбив годинник на Спаській вежі в Москві гучним дзвоном дванадцять разів, сповістив про народження року 1933-го. Тільки не долітав тон дзвін до хуторів, розривався на шмаття холодними вітрами, заплутувався в завірюсі. 
Люди спали стомлено і тихо. Дзвін вони почують завтра позавтра... Тільки той дзвін уже буде по багатьох з них... 
* * *
...Ой загуду-загуду, 
Я в хуторі не буду.  
Та, що во хуторі вороги 
Кругом хату облягли. 
/З нар. пісні/ 
«Вибирали «канальщиків» в основному з бідняків. Душ по п’ять. Зразу ходили вони в Тимченках по багатих хазяїнах. Потому - до середняків добрались. Забирали все підряд. А особливо у тих, хто не хотів у колгосп вступать. З такою ключкою ходили і ширяли нею скрізь. І чавуни з печі витягували та їжу виливали надвір. Нічогісінько не оставляли. 
Дядько мій, Іван Тихонович Берко, не вступав у колгосп. То його, бідного, так обібрали! Хоча б полову яку оставили. Жінка його в піст померла. Дядько Іван до літа дотяг і також помер. А потім і три сини: Митрофан, Микола, Михайло - слідком заними... Микола і Михайло пошти в один день померли. А ями нікому копать, бо всі безсилі. Під хатою була стара ямка, що в ній буряки і картоплю на зиму закопували, то в ту ямку обох і впустили, і засипали вже, як могли. А найменшеньку з дядькової сім’ї, пухленьку Марусю, тато мій вже забраліи до себе. Хоч і самі пухлі ходили, а її взяли. 
Ох, ті «канальщики»! Як же вони допікали! Походять от 
поназбирують у людей, а тоді щось там у сільраду одвезуть, 
часто самі все і з’їдали. На Берках у них хата була така, де 
збирались. Весною 33-го, видно, хтось із тутешніх мужиків 
стрельнув із ружжя через вікно в ту хату. Самого главного 
їхнього вбив. /Він чужак, не нашинський був/. То всі ті ос- 
тальні «канальщики» так мстили за того бандюгу, що чуть 
півсела не перебили –порішили. 
А наші у тій кумпанії тоже були: активісти, комсомольці. Йшли в банду, бо знали, що там з голоду не вмруть. 
А пізніше, коли в 41-му війна почалась, то, кажуть, на фронті у спину тих активістів пошти всіх і постріляли. Свої люди постріляли...»

                                                  *   *   * 
...Хтось у лісі блукає,-
Дочка неньки шукає. 
Ськала, ськала, не знайшла, 
Заплакала та й пішла. 
Найшла в полі купину –
Матінчину могилу.
/З нар. пісні/. 
«Вибрали «канальщики» все у нас. І хату розтягли. І пішла я старцювати на кацапщину. Двох діточок оставила батьку-матері, а сама пішла. На кацапщині голоду не було. І булки вони пекли гарні та високі. Люди там не злі. Без шматка хліба не відпускали з хати. Отак походжу я, походжу, поки сухарів тих назбираю і додому на хутір Озеро добиваюсь. Та хіба ж того стане? Розділили на багацько ротів, поїли, і все. Мати моя, Горпина Наумівна Шаповал, все од себе одбирали дітям, та внукам... До весни якось добули. Мати ще й на роботу щодня дибуляли. 
Сіяли якось під Хоролом жінки рижій. Зернятка маненькі такі, гіркущі. А мати моя і просять їх: 
- Дайте, жіночки, мені того насіння попоїсти. А вони їй: 
- Бабо, не можна, бо після нього вмрете. 
- Дайте, - кажуть мати, - щоб я вмерла і не мучилась.  - Дали... 
Так в полі того дня і померли. Старші мої сестри Явдоха та Уляна насилу знайшли матір в бур’яні. Самі ж тільки ноги пересували, пухлі ходили. Додому тягти несила була. Вигреб­ли вони сяку-таку ямку і загорнули матір, в чім була. Бо тоді сільрада строго судила,щоб вороняччя не розтягувало кістки. Ой строго!... 
А батько наш через кілька днів у чужих людей під піччю померли.»

...Чорна хмара насуває, 
Брат з сестрою розмовляє: 
- Ой ти, сестро перепілко,
-  Скажи правду - дітей скільки? 
- Раз - четверо, раз - п'ятеро, 
А всіх буде дев'ятеро. 
/З нар. пісні/.

"...Батьки мої Іван Максимович і Мокрина Іванівна Мартиненки жили на хуторі Берки. Дев'ятеро діток в сім'ї було. Живих троє осталось. Я ж близнятком був... народився разом із сестрою Марійкою. Нема Марійки. Батька нашого ще перед голодовкою загнали в другу область в радгоспі одроблять. Бо вважався неблагонадійним. Дуже вже він до хазяйства був охочий, найлуччу хату в селі вистроїв. А мати не в силі була прогодувать. 
Найменшого брата мого Миколу... Було це літом 33-го. Вже кой-хто із людей обсіявся і ждав урожаю. У сусіда нашого пшениця на городі росла, почала колоски викидать. От Мико­ла, брат мій менший, пухлий з голоду - переповз через обніжок і вирвав три колосочки. Сусід побачив, прибіг на город. Підняв хлопця за руки, за ноги і з розгону вдарив ним об землю. 
Так з колосочком в руках Коля і захолов." 
*  *  * 
...Вийди, таточку, 
На порадочку. 
Розкажу тобі 
Я всю правдочку.

"В Кинашеві сім'я Сичів була найбіднішою. Та все ж ніхто з них у "канальщики" не пішов. Думали - виживуть якось. Десь недалеко перед 33-м тільки ж поженились Максим і Полька Сичі, ще й діток, слава Богу, не нажили. Так от    Полька вмерла весною 33-го. І Максим бук уже такий... на підході. Видно, одне з одним останнім бур'яном ділились. Захолола Полька. Зійшлися, хто іще міг ходить, вигребли сяку-таку яму, затягли туди Польку. Вже й присипати думали. А котрийсь із мужиків і каже: . 
-Що ж, на Максима яму копать уже сил не стане. Тягніть, мабуть, сюди і Максима... Все одно не сьогодні-завтра... 
Максим ще й, кажуть, просився: 
- Куди ви мене, дядьку, тягнете? 
- До Польки, - кажуть. - До Польки... - ...Так і закопали їх, мов пару голуб'ят." 
*   *  * 
...Ой добре, браття, 
Чужих дітей бить. 
-Ані лається. 
Ні змагається, 
Вишитим рукавцем 
Утирається. 
/З нар. пісні/

Гмирі жили на Маслаках бідненько. Сімейство чимале: хазяїн - Гмиря Юхим Власович, жінка його, сестра і четверо дітей. Мерли один за одним, їх у клуню стягували, стягували, аж доки останній із сім'ї не вмер. Бо сили не було яму копать для кожного. 
Хто перші померли, вже почали розкладаться... А як семеро їх у клуні стало, тоді сільрада дала команду - копать одну велику яму на всіх. Отак всіх гуртом і поховали. 
А недалеко од них жили Гриценки: Пилип Іванович, жінка, двоє діток. Зразу в голодовку мов і перебивались непогано, їх рятувала худюща корівчина, з якої вони виціджували якусь там кружку молока. А перед весною корову їхню вкрали. Більше на хазяйстві нічого не було, все "канальщики" вимели. Їли вони кору з дерев, бур'янець. 
Першим помер Пилип Іванович. Він ще справно і в бригаду ходив. Та одного дня його, мертвого, на підводі додому привезли з тої бригади. Днів через два жінка його вмерла, за нею дитина. А другу... сусіди з'їли. Хоч потім і самі померли. Мабуть, від гріха великого померли..."

...Ой, орьол, ти орьол,
Ти, товаришу мой.
Ти літаєш високо.
Ти буваєш далеко. 
Ой чи був же ти, орьол, 
На Вкраїнушкє родной?.. 
/З нар. пісні/


«Нашу хату, що стояла на Маслаках, ще в 32-му активісти розібрали на дрова, а сімейство вигнали надвір. Мати наша в колгосп не хотіли вступати, ось вони й зробили... 
Пішли ми з хати в хату по чужих людях кочувать. Батька у нас не було - ще в 1914 він з війни не повернувся. А сімейство: дід Омелян Костянтинович, мама наші, Мотрона Олександрівна Криворотенко, і дітей четверо. 
Бог, видно, на нас зглянувся, що з голоду не померли. Вря­тували два мішечки сухих грушок, які заховані були, та роз­довбана ямка із гнилою картошкою. 
Ходив я у Білорусію милостині просить. Ночував, де прийдеться. Я ж іще пацаном був. Багато забулось, багато слізьми вийшло... Одне в пам’яті стоїть кріпко: якось в селі білорусь­кому дальньому-дальньому, в болотах, куди, видно, наші люди не доходили, - один дядько довго дивувався, що я прийшов просить милостиню з України. І все не вірив. 
- Ну, як же це так може буть, - казав він, - у вас на таких землях солодких та багатих і... голод? Та у вас же... /він ніяк не міг підшукать підходящі слова /. Та у вас же, у вас -ЗОЛОТЕ ДНО...»
Золоте дно. Україна. Скільки ж людей лежить на тому золотому дні? І, може, воно золоте лиш тому, що золоті люди наші встелили його? І земля родить на крові, на кістках народу нашого великого, працелюбного, покірного, доброго. Воістину - золоте дно. 
...Проходив 33-й рік. Проходив і входив у землю  плачем. Восени ті, хто вижив, зібрали сякий-такий урожай. Люди розправляли крила, піднімали голови. 
І прийшла зима року 34-го. І випав сніг. Високий і багатий,
І люди вірили в народні прикмети про майбутній гарний уро-­
жай. І вперше посміхались. І почали ходити один до одного в
гості. І хоч бідно, але вже було що поставити гостям на стіл.
Наступало Різдво. І вперше під вікнами убогих хутірських хат
почулась щедрівочка:                          
Молода Галечка 
По городу ходила. 
Святий вечір. 
По городу ходила, 
Бога просила. 
Святий вечір. 
Та й уроди, Боже. 
В цей сад виноград. 
Святий вечір. 
Золоті яблучка 
То для батечка. 
Святий вечір. 
Червоні ягідки 
То для матінки. 
Святий вечір. 
ВІД АВТОРА: 
Спогадами про нелегкі пережиті дні ділились: 
Берко Анастасія Андріївна /с. Тимченки/ 
Гриценко Палагея Іванівна /х. Озеро/ 
Мартиненко Іван Іванович /х. Берки/
Криворотенко Сергій Сергійович /х. Маслаки/

За останні 20 років на території Козелянської сільської Ради кількість хуторів зменшилась вдвічі. Лишилось чотири села. Серед знищених хуторів: Озеро, Маслаки, Черці, Гаврики... 
Розрівняв бульдозер і приплюснуті могилки голодомору. Десь серед великого поля розгорнута могила і померлого від голоду мого діда - Гриценка Павла Івановича, що жив на хуторі Озеро. 
Немає і хутора Кинашеве, де народились моя мати - Гри­ценко Олександра Михайлівна. Ці рядки пісень, приведених мною вище, наспівала вона мені зимовими вечорами. Це - пісні нашого краю, співані-переспівані століттями. Це - пісні нашого Золотого дна, живучі і нев’янучі, і вічні, як сама земля, як життя на землі...

23 квітня 2019


1


  Закрити  
  Закрити